Unettomuus

16.09.2021

(kuva Tiina Ylikulju)

Uniongelmat koskevat Suomessa jopa kolmea miljoonaa aikuista. Vähäinen uni heikentää merkittävästi hyvinvointia ja vaikuttaa toimintakykyyn.

Uniongelmat ilmaantuvat herkästi niin psyykkisen kuin fyysisen terveydentilan muuttuessa. Unen tarve on yksilöllistä. Keskimääräinen yöunen pituus aikuisella vaihtelee tavallisesti 6-9 tunnin välillä.

Univaje vaikuttaa hormonitoimintaan, sokeriaineenvaihduntaan ja hermoston toimintaan. Uni on myös tärkeää aivojen toiminnalle. Se mahdollistaa uuden oppimisen ja opitun muistiin painumisen. Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia. Hyvä uni tukee myös tunne-elämää.

Univajeeseen liittyviä terveysriskejä

  • Päiväaikainen väsymys

  • Keskittymis- ja oppimiskyvyn heikkeneminen

  • Tapaturma-alttius

  • Lisääntynyt ruokahalu ja painonhallinnan vaikeutuminen

  • Häiriöt elimistön sokeriaineenvaihdunnassa

  • Verenpaineen kohoaminen

(lainaus https://sydan.fi/artikkeli/uni-tukee-painonhallintaa/)

Jos olet väsynyt/elämänilosi on hukassa kannattaa panostaa uneen. Uni on hyvän terveydentilan lähtökohta!

Unen laadun kohentamiseksi

  • Tarkista elintapasi

  • Vähennä nautintoaineiden käyttöä

  • Lisää liikuntaa

  • Älä urheile juuri ennen nukkumaan menemistä

  • Älä syö iltaisin liian raskaasti

  • Älä mene nukkumaan nälkäisenä

  • Käsittele huolet päivällä

  • Palauta säännöllinen unirytmi

  • Vältä liian pitkään nukkumista

  • Tee nukkumisympäristö otolliseksi

  • Rauhoitu

  • Vuode on vain nukkumista ja rakastelua varten

  • Älä yritä nukahtaa väkisin

  • Jos uni ei tule 15 minuutissa valojen sammuttamisen jälkeen, nouse vuoteesta.

(lainaus https://www.kaypahoito.fi/khp00075)


Silloin kun koet että asiat meinaa kaatua päälle ja koet ettet pärjää yksin, pyydä apua. <3

Olen alkanut tekee NLP-harjoitus valmennuksia. Jos kiinnostaa, omaat avoimen mielen ja tarvitset tasapainoa elämääsi, soitathan niin katsotaan voisinko minä olla tukemassa sinua. <3  p. 0409621909